Efektywność reklamy to jej najważniejsza cecha

Czy kiedy idziemy do sklepu, kupujesz produkt czy tylko obietnicę jego otrzymania? Pytanie retoryczne? Nie do końca, przynajmniej kiedy realizujesz kampanię reklamową w polskich mediach!

E-handel

Autor: www.sxc.hu
Źródło: www.sxc.hu
Czy nie denerwuje nas sytuacja, w której wzrost sprzedaży utożsamia się z działaniem jednego działu – sprzedaży? A do tego gratyfikacja finansowa za sukces zostaje przyznana właśnie temu działowi! A nam marketingowcom, przypada satysfakcja z dobrze wykonanego zadania i uścisk dłoni szefa.

Często stosowanym sposobem rozliczania reklamy w naszym kraju jest system “płać za emisję”, bez względu na to z jakim medium mamy do czynienia. Ten tzw. model emisyjny, w internecie nazywany jest mianem CPM (Cost per Mille – koszt za tysiąc odsłon) choć jest obowiązującym w mediach, jest wyjątkowo mało korzystny z punktu widzenia reklamodawców zabiegających o efekty sprzedażowe. Dlaczego? Firmy wydając miliony złotych na kampanie reklamowe, “kupują” jedynie mglistą obietnicę zwiększenia sprzedaży, nie znając całkowicie skuteczności swoich działań. Żadne bowiem medium nie gwarantuje nam efektów realizowanych kampanii marketingowych. Po prostu, to co kupujemy w domu mediowym lub w stacji telewizyjnej czy radiowej to gwarancja emisji naszej reklamy. Kliknij agencja public relations aby dowiedzieć się więcej!

A gdyby można było zaplanować, że realizując kampanie reklamową przy stałym budżecie, zwiększymy sprzedaż do określonego poziomu X – czyli pozyskujemy Y nowych klientów? I nie była by to mglista obietnica, a rzeczywista obwiązująca umowa z mediami. Wtenczas, zarówno nasza satysfakcja zawodowa, jak i finansowa wyglądałaby dużo lepiej. Co ważne, marketing nie byłby już wsparciem dla sprzedaży oraz kosztem w firmie! Ważny jest w tym branding, Wrocław to miasto, gdzie znajdziemy kilka rewelacyjnych agencji, jak ta.

Realizowanie kampanii reklamowych w modelu “płać za sukces” można stosować długofalowo. A co ważne, wydatki na ten typ promocji mogą śmiało obciążać budżetu sprzedażowy. W Polsce, co prawda nie dywersyfikuje się kampanii marketingowych na te realizowane z budżetów marketingowych i sprzedażowych, nie mniej warto pochylić się nad takim podejściem i zacząć realizować kampanie online z budżetu sprzedażowego. Ważne jest również kreowanie wizerunku firmy, czyli branding.

W prestiżowym brytyjskim magazynie “The Economist”, w artykule poświęconym reklamie online, autor pisze: “To koniec marketingu! Przynajmniej takiego jaki znamy… Jeżeli chcesz skutecznie kontrolować marketing we własnej firmie, a przede wszystkim monitorować efektywność promocji online oraz koszty takich działań, zacznij korzystać z modelu >>płać za sukces<<. Wówczas przestanie on być wyłącznie źródłem kosztów w Twojej firmie. Dzięki temu modelowi wydatki na reklamę stają się kosztami zmiennymi firmy, które skutecznie zwiększają jej zysk." Widzimy, że marketing w modelu "płać za efekt" jest kosztem, ale co ważne kosztem zmiennym. Im więcej sprzedajemy, tym więcej możemy wydać na tego typu reklamę!