Inspekcja rządzących – przywilej i zadanie wyborców

W ramach państwowej inspekcji władzy funkcjonują takie organizacje jak: Najwyższa Izba Kontroli oraz regionalne izby obrachunkowe. Ich poczynania w istotny sposób różnią się od tych kontroli społecznej: muszą oni działać tylko w zakresie nadanych im kwalifikacji. Obywatelska kontrola, za sterami której znajdują się obywatele, ma większe możliwości. Mogą aranżować protesty, marsze, naciskać na działania rządzących. Monitoringiem rządzących zajmują się też sygnaliści. W odróżnieniu od kontroli obywatelskiej i państwowej, znajdują się oni wśród sfery rządzącej. Działają oni poprzez ukazywanie nieprawidłowości, które występują w miejscu ich pracy.

Uważanie, że monitorowanie władz leży tylko w obowiązku stworzonych do tego celu komórek jest błędne. Dlaczego? Każdy z nas zauważa odstępstwa od norm jakimi kierują się rządzący i administracja. Dlatego należy na nie reagować, zainteresować się, zapytać o przyczyny, zaproponować sposób rozwiązania problemu lub znaleźć kogoś kto może wpłynąć na poprawę stanu rzeczy, żeby uniknąć ich w przyszłości i ulepszyć ich funkcjonowanie. Inspekcję władz należy potraktować jak prawo jak a także obowiązek wszystkich obywateli.